سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نگاهی به اسم او

بسم الله الرحمن الرحیم ولاحول ولا قوه الا بالله العلی العظیم

افزایش شیر مادر

هنوز دارویی که قطعاً شیر را افزایش دهد گزارش نشده کیفی از این نوع فرآورده های محرک شیر موجود داست . شیردادن کودک مسئله عرضه و تقاضا است و به ترتیبی که شیردهی و تقاضا شیرخوار افزایش می یابد شیر مادر هم افزوده تا کمبودی برای تغذیه وی ایجاد نشود ، بهتر است خانمهای شیرده از باردار شدن جلوگیری نمایند تا تأثیر سوئی در کیفیت شیر آنان حاصل نگردد.

پستانک و شیر خشک : برخی مادران برای ساکت کردن و یا طولانی کردن فاصله شیردهی ها را به استفاده از پستانک و یا شیر افزودنی به کودک وی را ساکت و آرام نگه می دارند . این حرکت شاید تأثیر شایانی در شیر مادریکه شیردهی وی تثبیت شده نخواهد داشت لیکن از نظر روابط با کودک و مسائل عاطفه ای بیشتر بدان توجه شده است لذا در ابتدای امر از پستانک نباید بهره گرفت و شک نیست که زیاد شدن فاصله شیردهی به تدریج مقدار شیر را کاهش خواهد داد . نتیجه انیکه حتی الامکان از پستانک پرهیز شود و پس از استقرار شیردهی فواصل را زیاد نباید کرد .

فاصله شیردهی : تا آنجا که ممکنست فاصله شیردادن را زیاد نکنید و از قطع موقت شیردهی هم خودداری کنید ( به ویژه در 3 هفته اول شیردهی ) و اگر به دلیل ویژه ای مثل مسافرت یا بستری شدن در بیمارستان لازم است مادر و کودک جدا شوند شیردوش مادر فراموش نشود و از شیر جمع شده کودک را تغذیه کنید اگر به هنگام بستری شدن مادر دارویی را استفاده میکند که در شیر ترشح میشود و برای کودک صلاح نیست از آن شیر دوشیده شده به کودک ندهید . بلافاصله پس از رفع مانع ، نظم شیردهی مادر مستقیماً به کودک خود شروع میشود و روند قبلی ادامه خواهد یافت .

درد سینه ها : از عوامل شایع قطع شیردهی مادران همین دردهای سینه است که روی تک سینه و پرشدن سینه احساس میشود که عامل آن پرشیری ، التهاب و زخم سرسینه ها می باشد .

سینه پر : پرشدن و سفتی سینه بیشتر به علت تجمع شیر در لوله های شیردهی و پرخون شده و افزایش عروق خون رسانی به سینه است که سبب سفتی و سنگینی و احساس درد میشود . اگر روش شیردادن خوب نیست یا فاصله شیردهی زیاد شود و یا کودک خواب آلود باشد این پر شدگی پیش آمد می کند و راه حل مشکل بستگی به علت آن دارد که از جمله افزایش دفعات شیردهی بخوبی این پرشدگی را رفع خواهد کرد .

تک سینه : درد نوک پستان بویژه در روزهای اولیه شیردهی کمتر مادری را نگران نکرده است .عوامل آن عادت نداشتن به مکیدن نوزاد و ناجور قرار گرفتن سر سینه در دهان نوزاد و گاهی زخمها و خراش هایی استکه روی پوست آن بوجود میآید که ممارست آرام در شیردهی و استفاده از پماد و ویتامین دی و رعایت بهداشت و پوشانیدن نوک پستان بهبودی را به ارمغان میآورد .

سینه ملتهب : آزردگی ، قرمزی ، سختی توأم با تب و لرز بین 2 تا 10 درصد موارد در سه هفته اول شیردهی برای مادر بروز میکند و تب و لرز توأم است و درجه حرارت تا 40 درجه میرسد . ساده ترین علت گرفتگی لوله های شیر استکه با گرم کردن و ماساژ بسیار آرام قابل رفع شدن است و پرشدگی و دردناکی پستانها هم معمولاً دو طرفی و یا حوصله وآرامش بهبودی می یابد . گاهی بدخیمی سینه توأم با شیردهی پیش میآید که تشخیص اختراق آن با التهاب میکربی با توجه به سابقه معاینه سینه ها به راحتی امکانپذیر است اما از همه شایع تر التهاب سینه ها توسط ورود میکربهای اسقف و هموفیلدس و اشرشیا و انتروباکتریها میباشد که احتیاج به درمان با آنتی بیوتیکهای ویژه خود را دارد که برای کودک هم ضرر نخواهد داشت .

مصرف مسکن و دریافت مایعات توصیه شده ، در روزهای شدت بیمار پستان آلوده آرام دوشیده شود و پستان سالم برای تغذیه کودک مصرف میشود و پس از شروع بهبودی کودک از هر دو سینه میتواند تغذیه شود . چنانچه سریعاً به درمان ماستیت ( التهاب سینه ) نپردازند ممکنست تبدیل به آبسه شود و شروع به موقع آمپی سیلین ، سفالکسین ، آموکسی سیلین میتواند از بروز آبسه پستان جلوگیری به عمل آورد اگر مادر به داروهای فوق حساسیت دارد از ارتیرویسین ودیگر داروها هم میتوان بهره گرفت .

آبسه : پس از گذشتن بیش از یکی دو روز از التهاب میکربی سینه ها ممکنست توده نرم چرکی که آنرا آبسه پستان میگویند حادث شود که بایستی شکافته ومحتویات آن کاملاً خالی شود و اگر بیش از یک توده آبسه موجود است هم آنها باز میشود و با انگشت داخل آنها کاملاً تخلیه و زه کشی میشود و شیر مادر هم دوشیده میشود و بعد از 24 ساعت دوباره قابل استفاده است . اخیراً با استفاده از شیوه سونوگرافی آبسه را تخلیه میکنند و موفق هم بوده اند .

کار و شیردهی : مادران پس از گذراندن چندماه اول بعد از زایمان اغلب به کاری خارج از منزل اشتغال دارند و مایل هستند شیردهی را ادامه دهند در مراکز بزرگ کارفرمایان تسهیلات ویژه برای شیردهی و نگهداری مادران بهنگام کار آنان در آن مراکز تهیه کرده اند که هم موانع شیردهی را از جلو پای آنان بر میدارد ولی مادرانیکه چنین حمایت هایی را در محل کار ندارند میتوانند در ساعات منظم شیر خود را بدوشند و آنرا طی شرایطی که خواهد آمد ذخیره سازی کنند در ساعاتیکه بکار خارج اشتغال می ورزند دیگری آن شیر را به کودک ارائه کند .

همچنین از ساعات شیردهی و زودتر بخانه برگشتن هم راهی مناسب است که برخی از مؤسسات آنرا انتخاب میکنند. آنچه مسلم است هر گونه راهی که پیش گرفته شود که شیر مادر به کودک برسد موجب رشد و سلامت عمومی وی خواهد شد و به بهانه های مختلف نبایستی اجازه داد شیردهی مادر قطع گردد .

دوشیدن : دوشیدن با دو دست و از هر دو پستان درآن واحد صرفه جویی در دقت خواهد کرد اما استفاده از مکنده معمولی و برقی هم میتواند جایگزین آن باشد . رعایت بهداشت سینه ها و وسائل جمع آوری شیر و ذخیره سازی بایستی سرلوحه کار باشد و مادرانی هستند که در ساعات فراغت کار هم می توانند از این روشها استفاده کنند و شیر برای کودک ذخیره سازی نمایند . بهتر است مدیریتها متوجه شوند که اگر کارمندهای شرکت ها کودک خود را شیر بدهند سلامت کودک تأمین میشود و ساعتهای کار کارمندان که صرف پرستاری از کودک بیمار میشود کم میگردد و بازده کاری کارمندان افزایش خواهد یافت .

ذخیره سازی : اگر شیر را با رعایت شرایط بهداشتی بدوشند و بلافاصله آن را روی یخ قرار دهند یا در یخچال نگهداری کنند تا دو روز برای کودک قابل شرب است . اگر مایل هستید که مدت زمان بیشتری ذخیره سازی کنید بلافاصله شیر را یخ بزنید ( فریزر ) و هر چه سردتر باشد بهتر است و آنرا 3 تا 6 ماه هم میتوان نگهداری کرد . برای باز کردن شیر یخ زده از قرار دادن آن درهوای داخل و یا زیر آب ملول قراردادن استفاده کنید و از آب جوش و حرارت مستقیم و میکروفر استفاده نکنید . این شیر باز شده تا 24 ساعت بشرطی که در یخچال نگهداری شود برای شرب کودک ایرادی نخواهد داشت .

جامعه و شیردهی : امروز شیردادن شایع تر از 30 سال قبل است و دستورات اجتماعی ، مذهبی هم حامی آن می باشد . درایران شیردهی تا دو سال جزء باورها است و کودکان را در مجامع و محافل و رستوران ها هم برای شیردهی میتوان به همراه مادران دید . پزشکان و بیمارستانها و ارائه دهندگان درمان و بهداشت حمایت خود را از این مادران دریغ نمی دارند .هر نوع مشوق که به مادران شیرده تعلق گیرد بازده بسیار ارزنده ای برای جامعه بدست خواهد آورد .

سنوات شیردهی : مسلم است که نوزاد 9 ماه تولد شده را باید تا 6 ماه فقط از شیر مادر تغذیه کرد زیرا بهترین ماده خوراکی برای تأمین رشد و نمو وی می باشد . ادامه شیردهی بعد از 6 ماه اول هم توصیه شده که درکنار آن به تغذیه با دیگر خوراکیها و بالاخره به مواد خوراکی جامد خواهد پیوست دراین زمان اضافه کردن افزودنی ها از جمله آهن هم توصیه میشود . شیردادن تا دو سال و بیش آن و حتی به هنگام بارداری بعدی یعنی ادامه شیردهی توأم با حاملگی هم اشکالی ندارد . فقط مادران بایستی متوجه پوکی استخوان باشند و از مصرف D-CA خودداری ننمایند . اما بهتر است فاصله بین دو حاملگی با احتساب دو سال شیردهی و قطع آن حدود سه سال در نظر گرفته شود .

برای خاتمه دادن به شیردهی بهترین راه کاستن از تعداد و دفعات شیردهی به تدریج و در مدت چندین روز می باشد . همچنین تغذیه کودک را با شیر خشک و شیر گاو آهن افزوده و خوراکیها دیگر تأمین و اشباع نمایید .و گاهی هم کودک خود ناگهان شیر مادر را ترک میکند که اگر پس از یک سالگی باشد بفال نیک گرفته میشود . اگر میخواهید شیر را ناگهان قطع کنید برای کودک کمی ناراحت کننده است ولی درمدت 3 تا 4 روز به شیر و خوراکیهای دیگر می پیوندد و خود را سیر میکند . مادر بایستی سینه ها را به بندد و اگر پرشد برای رفع ناراحتی مختصری بدوشد و از قرار دادن کیسه آبسرد هم میتوانند استفاده کنند و هورمونهای قطع شیردهی در اغلب مواقع لزومی نخواهد داشت .


شیر مادر و مزایای آن

مطالعات نشان داده که بیشتر خانمها از عذاهای کمکی و مصنوعی زودتر از سنی که کودک نیاز دارد ( قبل از ? ماهگی ) استفاده می کنند که این غذاها ممکن است شیر گاو ، پوره ، آب قند ، آب نبات ، ترنجبین وغیره باشد و این عمل در شهرها متداولتر است ولی ممکن است درهمه جا اتفاق بیفتد.
هدف ادامه شیردهی بصورت یک دست و جلوگیری از اثرات سوء تغذیه مصنوعی است چون شروغ غذاهای کمکی قبل از پایان ? ماهگی نتیجه عمده اش بروز اسهال و کم شدن استفاده نوزاد از شیرمادر است . بعبارت دیگر شروع زودتر از موعد غذاهای کمکی بدترین نتیجه اش این است که مادر هر چه زودتر شییردهی از پستان را قطع می کند و اگر از این خانمها بپرسند که چرا به کودکانشان شیر نمی دهند ویا چرا غذاهای کمکی را زودتر از موعد شروع کرده اند جوابهای مختلفی می دهند نظیر اینکه :
من شیر کافی نداشته ام ، بچه زیاد گریه می کندو….
این مادران در واقع دچار فقدان شیر نیستند بلکه مشکل اصلی آنها این است که تلاش کافی نمی کنند وچون مأیوس و دلسرد شده اند بزودی و براحتی شیرشان کم وخشک می شود.
مشکلات زنان در شیردهی به فرزندانشان شامل موارد زیر میباشد:
?- زنان از جانب خانواده و منسوبین حمایت نمی شوند.
?- فشارها و مشکلات زندگی شهری مزید بر علت می شود.
عدم حمایت و دریافت کمک از منسوبین :
در زندگی روستایی بیشتر منسوبین نزدیک به مادر جوان کمک می کنند. مثل مادر یا مادر بزرگ یا خانمی که در زایمان به او کمک کرده است. در زندگی شهری و زندگی های مدرن کسی به مادر جوان کمک نمی کند و اگر کسی مانند مادر و یا مادر شوهر ویا منسوبین کمکی بکنند معمولاً کسانی هستندکه مادر را تشویق به دادن شیرخشک می کنند ، مخصوصاً اگر فرزند خودشان را با شیرخشک تغذیه کرده باشند و یا اگر کودک گریه زیادی بکند.
مشکلات و فشارهای زندگی شهری:
در شهر مشکلات زیادی هست که مادران را وادار به تغذیه مصنوعی کودک می کنند.

مثلاً :
?- نگاه می کنند همسایه شان چکار می کند.
?- خانمهایی که شاغل هستند مشکلات و محدودیتهای شغلی شان مانع انجام وظیفه صحیح  مادری می گردد.
?- آگهی های تجارتی برای شیرهای مصنوعی بیشترین زیان را به ترویج تغذیه با شیرمادر می رسانند.
مزایای شیرمادر را از سه جنبه می توان مورد بررسی قرار داد:

الف – مزایای مربوط به کودک :
?- شیرمادر به تنهایی می تواند از لحظه اول تولد تا پایان ? ماهگی ، تمام نیازهای غذایی شیرخوار را برای رشد طبیعی او تامین کند. حتی در هفته اول تولد که هنوز جریان عادی شیر برقرار نیست ، نوزاد نیازی به غذا یا آشامیدنی دیگری نداردو همان شیر برای رشد طبیعی او کافی است.
?-  آغوز یا کلستروم یا شیر روزهای اول که زردرنگ و غلیظ است ، حاوی مواد مفید و ارزنده ای می باشد که اولین و بهترین واکسن برای حفاظت کودک برضد بیماریهای عفونی است.
?- سلولهای زنده و مواد مختلف ضد عفونی شیر مادر با غلظت بیشتر در آغوز موجود است و دارای خاصیت از بین بردن میکروبها و ویروسها است ودر نتیجه احتمال ابتلای شیرخوار را به بسیاری از عفونتهای گوارشی وتنفسی کاهش می دهد و درصورت بروز بیماری ، احتمال مرگ و میر بمراتب در شیرخواری که از شیرمادر تغذیه می کند کمتر است .
?- در ماههای اول تولد که شیر خوار بیش از سایر مواقع درمعرض خطر است ، شیرمادر او را از ابتلا به بسیاری از بیماریها حفظ می کند. تغذیه با شیرمادر احتمال مرگ در اثر بیماریهای اسهالی را به شدت کاهش می دهد و از ابتلاء به عفونتهای گوش میانی و عفونتهای حاد دستگاه تنفسی و مرگ ومیر ناشی از آن می کاهد.
?- میزان ابتلاء به آسم ، اگزما و انواع الرژی در شیرخوارانی که از شیرمادر استفاده می کنند بسیار کمتر است ، لذا در خانواده هایی که پدر یا مادر یا یکی از افراد خانواده مبتلاء به بیماری آلرژیک است ، تغذیه با شیرمادر باید تغذیه انتخابی باشد زیرا استفاده از هر نوع شیر دیگر زیان آور و زمینه ساز آلرژی دورانهای بعدی زندگی خواهد بود.
?- در شیرخوارانی که از شیر مادر تعذیه می کنند ، مشکل افزایش کلسترول خون در بزرگسالی و بالا رفتن خطر ابتلاء به بیماری قلبی – عروقی به علت سوخت و ساز کلسترول ، کمتر است .
?- چربی و پروتئین شیرمادر بهتر از چربی و پروتئین دیگر انواع شیرها هضم و جذب می شود . به همین دلیل قولنج ، جمع شدن گاز ، استفراغ و حساسیت به پروتئین در این شیر خواران کمتر مشاهده می شود.
?- ترکیب  شیر مادرهمراه با رشد شیرخوار تغییر پیدا میکند. چربی شیرمادر در شروع هر وعده شیردهی کمتر است و سپس میزان آن تدریجاً بیشتر می شود. این تغییرات کمک بزرگی به رفع تشنگی و همچنین سیر نگهداشتن بچه می کند.
?- به سبب اختلاف در ترکیب چربی شیرمادر ، شیرخوار پرخوری نمی کند و کمتر چاق می شود. چاقی این دوران ، زمینه ساز عوارض قلبی -  عروقی ، مفصلی و بیماری قند در بزرگسالی است.
??- به علت وجود آب کافی درشیرمادر ، تشنگی نوزاد برطرف می شود واز سوی دیگر اشتهایش تحریک می گردد و نیازی به دادن آب  یا آب قند ، حتی در مکانهای بسیار گرم وخشک ، نیست .
??- باخوردن شیرمادر ، غریزه مکیدن واحساس سیری همزمان با هم در شیرخوار به وجود می آید ، در صورتیکه با مکیدن سرشیشه ، معده کودک پر می شود ولی این غریزه ارضاء نمی شود.
??- شیرخواران بیمار چون اشتهای کمتری دارند ، به یک ماده سهل الهضم ومغذی نیازمند هستند . شیرمادر می تواند این نیاز را کاملاً تامین کند.
??- شیرمادر به تنهایی تا ?/? انرژی و مواد مغذی مورد نیاز کودک در سال دوم زندگی را تامین می کند ، پس بهتر است تا ? سالگی از شیرمادر همراه با غذای خانواده استفاده شود.
??- میزان املاح و پروتیئن شیرمادر به حدی است که به کلیه های نوزاد که هنوز کالم نشده اند ، صدمه ای وارد نمی کند.
??- شیرمادر پاکیزه ، دارای درجه حرارت مناسب و عاری از آلودگی میکروبی است.
??- تغذیه با شیرمادر رابطه عاطفی بین مادر و فرزند را بیشتر می کند. تماس و توجه مادر درهنگام شیردادن اثر مطلوبی بر رشد شیرخواردارد. کودکانی که باشیرمادر تغذیه شده اند، هنگام بلوغ از امنیت روانی بیشتری برخوردارند.
??- برای نوزاد نارس و کم وزنی که قادر به مکیدن سینه مادر نیست ، شیرمادرش – بویژه آغوز – به خاطر داشتن ترکیب مناسب با موقعیت چنین نوازدی ، باید با قطره چکان ویا قاشق چایخوری به او داده شود. این عمل از بروز بسیاری از بیماریهای عفونی و مرگ و میر ناشی از آن که در این نوزادان شایع است ، پیشگیری می کند. تماس بدنی مادر و نوزاد در بهبود رشد و تکامل نوزادان نارس و بیمار نقش حیاتی دارد.
??- جذب کلسیم شیرمادر به سبب غلظت مناسب آن در شیرمادر بهتر انجام می شود. در نتیجه کمبود کلسیم در شیرخواردان شیرمادر خوار کمتر دیده شده است.
??- بدلیل وجود خواص ویژه ای  جذب آهن شیرمادر بمراتب بهتر صورت می گیرد و نیازی به دادن قطره آهن تا شروع غذای تکمیلی نیست .
??- اسهال در شیرمادر خواران بمراتب کمتر است و نیز به سبب نوع مدفوع ، سوختگی ناحیه تناسلی کمتر دیده می شود.
??- چون تعداد دفعات ابتلاء به بیماری در شیرمادرخواران کمتر است ، نیازی به بستری شدن در بیمارستان و جدایی عاطفی نیز کمتر پیش می آید.
??- شیرخوارانی که از شیرمادر تغذیه می کنند ، کمتر دچار مشکلات دندانی ناشی از پستانک و تغذیه مصنوعی می شوند و در آینده کمتر نیاز به اعمال داندانپزشکی و بخصوص ازتودنسی خواهند داشت.
ب – مزایای مربوط به مادر :
?- تغذیه شیرخوار منحصراً با شیرمادر و به طور مکرر در روز و شب ، عادت ماهیانه مادر و امکان آزاد شدن تخمک را به تعویق می اندازد . در نتیجه حاملگی های زودرس خیلی کمتر اتفاق می افتد. استفاده از شیرکمکی ویا سایر مواد غذایی قبل از پایان ? ماهگی و حتی مصرف آب یا آب قند می تواند به این ویژگی مهم شیرمادر لطمه بزند.
?- مادرانی که بلافاصله بعد از زایمان به نوازد خود شیر می دهند ، خونریزی کمتری خواهند داشت . برگشت سریع رحم به حالت طبیعی و دیرتر شروع شدن عادت ماهیانه بدلیل تداوم شیردهی ، باعث جلوگیری از کم خونی مادر می شود.
?- مادرانی که به نوزادشان شیر میدهند ، چون از چربی ذخیره شده دوران بارداری برای ساختن شیر استفاده می کنند ، زودتر وزن اضافی را از دست می دهند و پستانهایشان نیز به همین دلیل زودتر به حالت طبیعی قبل از بارداری باز می گردد.
?- احتمال ابتلاء به سرطان پستان و تخمدان در زنان شیرده بسیار کمتر است.
?- مادر به دلیل تماسهای مکرر کودک با بدنش در جریان شیردهی واحساس آرامش و رضایت ، وضع روحی و عاطفی بهتری خواهد داشت.
ج- مزایای اجتماعی – اقتصادی شیرمادر :
?- تغذیه با شیر مادر با توجه به افزایش نیاز غذایی مادر در طول شیردهی از هر شیوه دیگر تغذیه بمراتب ارزانتر است . بعبارت دیگر ، هزینه خرید شیرخشک و غذاهای آماده برای  شیرخوران محروم از شیرمادر سه برابر میزان هزینه ای  است که مادر برای تغذیه صحیح خود و شیردهی موفقیت آمیز لازم دارد.
?- کودکانی که با شیرمادر تغذیه می شوند چون کمتر بیمار می شوند ، هزینه های درمانی آنها بطور مشخص کاهش می یابد.
?- در بیمارستانهای که از شیوه مراقبت هم اتاقی مادر و نوزاد استفاده می شود، بروز عفونت و همه گیر شدن آن دربین نوزادان بسیار کمتر اتفاق افتاده است و طبق محاسبات دقیق ، هزینه بیمارستانها و نیروی انسانی مورد نیاز هم کاهش یافته است.
?- مادرانی که کودکشان را از شیرخود تغذیه می کنند ، علاوه بر کمک به رشد و تکامل مناسب نسل آینده ، از خروج مقادیر هنگفتی ارز به خارج از کشور برای ورود شیرخشک جلوگیری می کنند واز این طریق به توسعه اقتصادی کشور هم کمک می کنند.
حمایت روانی از مادران شیرده :
ابتدا مادران باید باور کنند و اطمینان داشته باشند که می توانند شیربدهند و بدانند که شیر آنها بهترین غذایی است که کودک احتیاج دارد.
اندازه پستان تاثیری در شیردهی ندارد و پستان شیر را با کمیت وکیفیت مطلوب برای کودک تولید می کند. مادر باید آگاه باشد که چه تغییراتی در بدن او ایجاد شده است، بداند که چه کار باید بکند و رفتارش با کودک چگونه باشد .مادر بعد از زایمان احساس مسئولیت بیشتری می کند . ایجاد روابط عاطفی به او کمک می کند که خود از کودکش مراقبت کند.
مادران در این زمان راحت تر حرفهای دیگران را قبول می کنند و اگر کسی حتی به او بگوید مطمئن هستی که شیرت کافی است ؟ اور را به شک می اندازد و ممکن است شیردهی را قطع کند.
به مادر باید اطمینان داد و این اطمینان می تواند از طرف بستگان ، همسر و مراقبین بهداشتی صورت گیرد. همچنین شوهر بهترین کسی است که می تواند مادر را حمایت کند و به او اطمینان دهد. به مادارن باید آموزش داد و آنها را راهنمایی کرد  و این آموزش می تواند از طریق رادیو ، تلویزیون ، روزنامه ، کتاب ، پوستر و از همه بهتر از طریق مراکز بهداشتی درمانی صورت گیرد.
وظایف مردان در رابطه با شیردهی همسرانشان :
مردان باید از اهمیت شیرمادر با اطلاع باشند و مضرات تغذیه با بطری را بدانند و بدانند که برای ترشح شیر به مقدار کافی عوامل زیر باید در نظر گرفته شود:
?- سلامت جسم و آرامش روح مادر : شوهر باید بفکر سلامت جسمی و روحی همسرش باشد و سعی کند محیط خانه کاملاً آرام باشد و همسرش هیچگونه اضطراب ، ترس و نگرانی نداشته باشد و از ناراحت کردن همسرش جداً خودداری کند و در صورت بروز کوچکترین مشکل جسمی و یا روحی فوراً او را به مراکز درمانی ببرد.
?- استراحت وخواب کافی داشتن : خانم شیرده باید از استراحت وخواب کافی برخوردار باشد و این مسیر نمی شود مگر وقتی که همسرش به او در کارهایش کمک کند و یا امکاناتی برایش فراهم سازد تا بتواند بیشتر به خود وکودک بپردازد.
?- تغذیه مناسب دوران شیردهی : خانم شیرده باید دقیقاً از غذاهایی که باید در این دوران مصرف کند آگاه باشد و این اطلاعات را می تواند از مراکز بهداشتی کسب نماید زیرا در غیراین صورت دچار بیماریهای نظیر کم خونی ، پوکی استخوان و غیره خواهد شد و وظیفه شوهرش این است که غذاهای مناسب همسرش را فراهم سازد.
?- اشتیاق  و اعتقاد مادر به شیردادن : خانمی که از آگاهی لازم در این زمینه و شرایط خوب خانوادگی برخوردار باشد این اعتقاد در او بوجود می آید.
?- اطمینان خاطر واعتقاد به نفس مادر میزان شیر را بالا می برد و مردان در این زمینه می توانند به مادر کمک کنند.
?- هرگز نباید شیشه شیر و شیرخشک و پستانک به مادران جوان هدیه کرد بلکه برعکس اگر در خانه لوازم بالا وجود دارند باید آنها را دور ریخت و به هیچ عنوان حتی برای یک مرتبه نیز نبادی از آنها استفاده کرد زیرا کودک بد عادت شده و شیرمادر نیز خشک می شود. به مادر باید آموخت که هیچ عاملی در زیاد شدن شیر او به اندازه مرتب به پستان گذاشتن طفل و مکیده شدن مکرر پستان او اثر ندارد.

00:44 AM | صدیقه نظری و فاطمه خاجویی | چاپ یادداشت | شیردهی

دوشنبه 16 اردیبهشت ماه سال 1387

چگونه و در چه مواقعی باید شیر مادر را دوشید؟

گاه اتفاق می افتد مادر مجبور شود شیر خود را بدوشد و بوسیله فنجان ، استکان ،‌قاشق ، قطره چکان ،‌سرنگ و یا حتی لوله به کودک بخوراند. از جمله :  
الف) در مورد نوزاد نارس و یا بیماری که در بیمارستان بستری است و از طریق لوله ،‌سرنگ ،‌فنجان و غیره تغذیه می شود.

ب)‌آن دسته از شیرخوارانی که به دلیل نقایص جسمی لب و دهان و امثال آن قادر به مکیدن نیستند.

ج )‌مادری که در خارج از منزل اشتغال داشته و به هیچ وجه امکان تغذیه مستقیم در ساعت کار برای او وجود ندارد.

د) برای جلوگیری از احتقان پستان یا در شرایط و موارد خاص و معدودی که به دلیل بیماری مادر و یا کودک و یا هر علت دیگری مکیدن و تخلیه پستان توسط کودک برای مدتی مقدور نباشد.

آمادگی اولیه برای دوشیدن شیر:

زمانی از روز را می توان برای دوشیدن شیر انتخاب کرد که پستان پر از شیر باشد. در بیشتر مادران صبح ها پستان ها پرتر است ولی عملا در هر موقعس از روز می توان پستان ها را دوشید. برای مثال می توان بعد از هر وعده تغذیه شیرخوار ،‌شیر اضافی را دوشید و دخیره نمود.

‌بهتر است 10 تا 20 دقیقه قبل از شروع دوشیدن شیر،‌مادر کمی استراحت کند . یک لیوان شیر، آب میوه ، چای کم رنگ یا سوپ بخورد. مایعات گرم بیشتر از مایعات سرد به ترشح شیر کمک می کنند. 
وسایلی که برای دوشیدن شیر بکار می روند باید تمیز باشند. شیر مادر را می توان با دست یا وسیله مکانیکی مثل  پمپ یا شیردوش های نوع دستی و یا برقی دوشید. این وسایل بعد از هر بار استفاده باید فورا شسته شوند. (شیر دوش های دستی خیلی مناسب نیستند و بهتر است حتی اامقدور مورد استفاده قرار نگیرند) دست ها را باید با آب و صابون ،‌ ولی پستان را فقط با آب ساده شستشوداد و از بکار بردن هر گونه کرم ، لوسیون ، روغن و ... پرهیز کرد.

موقع دوشیدن شیر،‌مادر باید در وضعیت راحتی باشد، بهتر است بنشیند و اگر ممکن است ،‌ پاها را کمی بالا بگذارد. محیط نیز باید ساکت و آرام باشد و به صدا درآمدن زنگ تلفن و یا زنگ منزل و سایر امور باعث قطع دوشیدن شیر نشود.

هنگام دوشیدن شیر،‌اگر مادر به کودکش فکر کند و یا تصور شیر دادن و در آغوش گرفتن او را داشته باشد به ترشح و جاری شدن شیر کمک می شود. کنار کودک نشستن و به او نگاه کردن نیز همین اثر را دارد.

برای بهتر جریان یافتن شیر ،‌توصیه می شود یک حوله گرم و مرطوب به مدت 5 تا 10 دقیقه روی پستان و نوک آن قرار داده شود . حمام کردن یا ماساژ دادن هم به این کار کمک می کند ،‌ بدین ترتیب که :‌ یک دست زیر پستان و دست دیگر بالای آن قرار گیرد. با حرکت یک یا هر دو دست هم زمان با هم از طرف قفسه سینه به نوک زیر پستان مچاری شیر لمس شده و شیر به طرف مخازن آن که در زیر هاله پستان قرار دارند،‌جریان پیدا می کند.

  روش دوشیدن شیر
برای دوشیدن شیر با دست صورت می گیرد،‌دست باید طوری قرار گیرد که 2 انگشت زیر پستان و درست در لبه تحتانی هاله پستان قرار دارند، برای خروج شیر باید روی این قسمت فشار وارد شود نه به نوک یا خود پستان. زیرا فشار دادن نوک پستان نه تنها سبب جاری شدن شیر نمی شود ،‌ بلکه موجب ترک خوردگی ،‌سوزش و نازک شدن پوست نوک پستان هم می شود. 

بنابراین:‌

اگر دوشیدن شیر با دست صورت می گیرد،‌دست باید طوری قرار گیرد که 2 انگشت زیر پستان و درست در لبه تحتانی هاله پستان و شست در بالا و روی لبه فوقانی هاله واقع شود. آن گاه باید دست را به قفسه سینه تکیه داد و مطابق شکل زیر،‌اول پستان را به طرف قفسه سینه و سپس به جاو آورد تا شیر به آسانی خارج شود. با قرار دادن انگشتان در جهات مختلف هاله ، مجاری  دیگر شیر هم تخلیه می شوند.
هنگام دوشیدن شیر با دست ،‌باید برای جمع آوری شیر از لیوان یا ظرف دهان گشاد ( که قبلا

جوشیده است ) استفاده نمود . گاهی لازم است لیوان تمیزی هم زیر پستان دیگر قرار داده شود تا قطره های شیری که هم زمان با دوشیدن از پستان دوم ترشح می شود جمع آوری گردد.
برای دوشیدن شیر علاوه بر روش فوق که ذکر شد،‌از شیردوش های برقی نیز می توان استفاده کرد.این نوع شیردوش ها که اخیرا به بازار آمده اند،‌به صورت تکی یا دو تایی ( جهت دوشیدن همزمان پستان های مادر) در دسترس مادران قرار دارند و قابل استریل شدن درآب جوش بوده ،‌ با برق باطری کار می کنند. قدرت مکش آنها بسیار مناسب است و بدون هیچگونه درد و ناراحتی مقدار بیشتری شیر را در زمان بسیار کمتری از پستان های مادر می دوشند و به هیچ عنوان با دست تماس ندارند،‌در نتیجه میزان آلودگی نیز در دوشیدن شیر به حداقل ممکن می رسد. این شیر دوش ها در منزل و یا محل کار مادران شاغل قابل استفاده هستند. لازم به ذکر است اکثر مادران رضایت خود را از کاربرد انواع شیردوش های الکتریکی ابراز نموده اند.

‌(برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن های 8891169 و 8891170 دفتر انجمن تغذیه با شیرمادر تماس حاصل فرمایید.)

شیر دوشیده شده مادر چگونه باید ذخیره و یا فریز کرد؟

ظرف های پلاستیکی برای جمع آوری و ذخیره شیر بهتر از ظرف های شیشه ای هستند، نه فقط به دلیل دیرتر شکستن ، بلکه به آن خاطر که لکویست ها یا گلبولهای سفید موجود در شیر مادر به جدار ظرف شیشه ای می چسبند و خاصیت خود را از دست می دهند. لیوان و بطری که برای دوشیدن و ذخیره کردن شیر مورد استفاده قرار می گیرند ،‌همیشه باید قبلا جوشانده شوند و پس از خنک شدن مورد استفاده  قرار گیرند،‌شیر دوشیده  شده را باید بلافاصله داخل یخچال و یا فریزر قرار داد. شیر دوشیده شده در درجه حرارت اتاق به شرطی که دور از آفتاب ،‌گرمای چراغ و یا شوفاژ باشد،‌حداکثر 6 تا  8 ساعت قابل استفاده است ولی باید توجه داشت ،‌شیری که در درجه حرارت اتاق نگهداری شده باشد دیگر قابل فریز کردن نیست .. شیر دوشیده شده را می توان تا 48 ساعت در بخچال نگهداری نمود و یا ظرف 30 دقیقه اول در یخچال گذاشت ،‌ سپس فریز کرد. ظرفی که برای فریزر کردن به کار می رود باید فقط تا سه چهارم از شیر پر شود تا جای یخ زدن نیز داشته باشد. بهتر است روی ظرف ،‌تاریخ دوشیدن  شیر هم ثبت شود تا در هر بار استفاده ، اول شیرهای قدیمی تر مصرف گردد. در صورتی که شیر مادر در قسمت جایخی یخچال نگهداری شود، تا دو هفته و در فریزرهای معمولی‌( 18 – درجه ) تا 3 ماه و درفریزرهای صنعتی (‌32 – درجه سانتی گراد) تا 6 ماه قابل استفاده است .

شیر فریزشده را چگونه باید ذوب کرد؟

برای مصرف شیر دوشیده شده منجمد،‌هرگز ظرف محتوی شیر را نباید مستقیم بر روی اجاق قرار داد، بلکه باید آن را در مدت نیم تا یک ساعت به درجه حرارت بدن رساند. (‌با چکاندن یک قطره شیر روی ساعد،‌حرارت مناسب را می توان تشخیص داد.

الف ) ‌ظرف محتوی شیر فریزشده را در ظرف آب  ولرم گذاشته و نکان داد تا کم کم یخ آن باز شده و یا این که ،

ب )‌ ظرف محتوی شیر را در قابلمه ای که مقداری آب داد قرار داد و قابلمه را روی اجاق گذاشت.

گرم کردن سریع شیر در روی اجاق یا فر یا ماکروویو باعث می شود که ویتامین های آن به سرعت تخریب شده و پروتئین های آن نیز تغییر یابد ، شیر منجمد شده ای که ذوب و گرم شده ظرف نیم تا یک ساعت باید مصرف شود و هرگز نباید شیر ذوب شده را دوبار فریز نمود. 

| صدیقه نظری و فاطمه خاجویی |


ان در دختران،علل سرطان پستان در زنان،مشکزادان نارس،علل پوسته ریزی سر نوزاد،مراقبت از موی سر نوزاد،چرا سر نوزاد چرب و زرد می شود،علت لکه های سرنوزاد چیست؟،

مادران بخوانند : روشهای مراقبت از نوزاد تازه متولد شده پوسته ریزی پوست سر اگر چه منظره زیبایی ندارد اختلالی شایع و بی خطر است. ممکن است کودک شما مختصری پوسته خشک شبیه شوره سر داشته باشد و یا ممکن است در مواردی این پوسته ریزی شدید بوده و پوسته ها کاملا ضخیم، چرب و زرد رنگ باشند و یا حالت کبره داشته باشند.
این اختلال ممکن است بین دو هفتگی تا سه ماهگی دیده شود و معمولا بعد از چندین ماه خود بخود بر طرف می گردد و به نظر می رسد که بعداز ? تا ? ماهگی دیده نمی شود. علت ایجاد این پوسته ها آنست که غدد سباسه موجود در پوست سر بیش از حد چربی ترشح می کنند و این چربی ها تبدیل به پوسته هایی خشک می شوند و می ریزند
.
بسیاری از کارشناسان معتقدند که ترشح بیش از حد هورمون ها در مادر و رسیدن آن به جنین هنگام تولد موجب فعال شدن بیش از حد غدد سباسه می شود. وقتی پس از چند ماه سطح هورمون ها در بدن کودک پایین می آید، این اختلال نیز از بین می رود.
برای برداشتن پوسته ها بهترین راه آنست که دوبار در هفته روغن های مخصوص کودک یا روغن های گیاهی مانند روغن زیتون را روی سر کودک بمالید و ?? دقیقه صبر کنید سپس موهای او را شانه کنید تا پوسته ها بریزند. سپس سر او را با یک شامپو ملایم مخصوص بچه بشویید.
بعضی از پزشکان توصیه می کنند که شامپو را به مدت ?? دقیقه روی سر کودک نگهدارید (و یا تا وقتی که بچه می تواند تحمل کند) و سپس سر او را با یک پارچه یا حوله نرم ماساژ دهید.
این اختلال رفته رفته بطور خودبخود از بین می رود ولی اگر این حالت تا چندین ماه ادامه یافت و یا شدت پیدا کرد و به سایر قسمت های بدن انتشار یافت، با یک متخصص اطفال مشورت کنید. ممکن است پزشک یک شامپوی دارویی تجویز کند.
کوتاه کردن ناخن ها
ناخن های کودک نرم تر و تا شونده تر از ناخن های شماست ولی اشتباه نکنید؛ کودکان ناخن های تیزی دارند. اگر ناخن های کودک را به موقع نگیرید ممکن است هنگام دست و پا زدن صورت شما یا خودش را زخمی کند. شاید لازم باشد این کار را در اولین روزهای بازگشت به خانه انجام دهید.
ناخن های دست نوزاد خیلی بسرعت رشد می کنند و ممکن است لازم باشد چند بار در هفته ناخن های او را کوتاه کنید. سرعت رشد ناخن های پا از ناخن های دست کمتر است.
آسان ترین راه کوتاه کردن ناخن های دست کودک با استفاده از قیچی مخصوص کودکان است. نوک این قیچی های ناخنگیر گرد است و تیز نبودن آن کمک می کند تا در صورت تکان خوردن به کودک آسیب نرسد.
می توانید از ناخن گیر مخصوص کودک نیز استفاده کنید، در اینصورت باید خیلی دقت کنید که پوست یا حتی گوشت نوک انگشت کودک بطور اتفاقی در آن گیر نکند. بهتر است همراه یک نفر دیگر نسبت به انجام این کار اقدام کنید
.
یکی از شما دو نفر کودک را نگه می دارد و یا مانع حرکت زیاد او می شود و نفر دیگر ناخن ها را کوتاه می کند. یک روش دیگر این است که هنگام شیر خوردن و یا موقعی که کودک در خواب است نسبت به چیدن ناخن هایش اقدام کنید زیرا آرامتر است. هنگام چیدن ناخن، نوک انگشت کودک را از لبه ناخن دور کنید تا در ناخن گیر یا قیچی گیر نکند و در عین حال دست او را محکم نگه دارید.
مراقبت از محل قطع شدن بند ناف
بند ناف نوزاد بعد از تولد از نزدیکی بدن بسته شده و بطور بدون دردی بریده می شود. محل بریدگی باید تا آنجا که ممکن است تمیز و خشک نگه داشته شود. معمولا مدت یک هفته تا ?? روز طول می کشد تا بند ناف خشک شود و بیفتد. ترمیم محل افتادن بند ناف ممکن است چند روز بطول انجامد. موقع افتادن بند ناف ممکن است پوشک کمی خونی شود، این امر طبیعی است.
پوشک را زیر بند ناف ببندید تا جریان هوا برای خشک کردن آن کافی باشد و ادرار با آن تماس نداشته باشد. مادام که بند ناف نیفتاده است از حمام وان استفاده نکنید.
درهوای گرم بهتر آنست که تنها یک پوشک و یک تی شرت آزاد به نوزاد بپوشانید تا هوا جریان کافی داشته باشد و خشک شدن بند ناف تسریع شود. تا وقتیکه بند ناف نیفتاده است از پوشاندن زیر پوشهای سرهمی بپرهیزید.
برای مراقبت درمنزل دست اندرکاران امور بهداشتی همواره توصیه می کنند که قاعده بند ناف را با یک سواب پنبه ای (مانند گوش پاک کن) یا یک تکه گاز آغشته به الکل روزی یک یا دو بار تمیز کنید. بسیاری از پزشکان به این روش عقیده دارند ولی بعضی نیز امروزه معتقدند که بهتر است بدون هیچ اقدامی صبر کنیم تا بند ناف بخودی خود خشک شود.
اگر شما نمی دانید که چه کنید بهتر است با پزشک کودک خود صحبت کنید. (این سوال خوبی است که می توانید آن را در ویزیت اول بپرسید).
علائم عفونت اگر چه نادرند عبارتند از:
تورم یا قرمزی، جمع شدن چرک در قاعده بند ناف و تب. بنابراین اگر ناف کودک قرمز و ملتهب شد یا شروع به آب دادن کرد با پزشک وی تماس بگیرید.
شستشوی ناحیه تناسلی دختران
ناحیه تناسلی دختران را می توان تنها با یک دستمال مرطوب در هنگام تعویض پوشک و یا استحمام تمیز کرد و در این حال باید مراقب بود که دستمال از جلو به عقب کشیده شود نه از عقب به جلو تا میکروب های ناحیه مقعد وارد واژن نشوند.
ممکن است ناحیه تناسلی قرمز و متورم شود و یا ترشحات بیرنگ، سفید و یا کمی خونی دیده شود که تمام این حالات در هفته های اول طبیعی است و در نتیجه هورمون های مادر هنگام بارداری بوجود می آید. اگر این علائم بعداز شش هفته اول پس از تولد از بین نرود باید با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید.
شستشوی ناحیه تناسلی پسران ختنه شده
تنها کاری که باید در مورد موضعی که به تازگی ختنه شده است انجام دهید آنست که پوست ناحیه را با آب و صابون بشوئید درست مانند سایر قسمت های پوست بدن.
بهتر است از سائیدن و ایجاد کف در ناحیه آلت تناسلی پسران خواه ختنه شده و خواه بدون ختنه بپرهیزید زیرا پوست این ناحیه را خشک می کند و باعث تحریک آن می شود.
در چند روز اول پس از عمل ختنه، آلت تناسلی ممکن است کاملا قرمز باشد و ترشحی زرد رنگ داشته باشد.
این در واقع علامت خوبی است و نشان می دهد که سیر بهبود طبیعی است. علیرغم آنکه محل ختنه کمتر احتمال دارد که عفونت کند علائم عفونت عبارتند از قرمزی پایدار، تورم سر آلت و زخم هایی که با ترشحات زرد رنگ و خشک بسته شده است. در صورت مشاهده هر یک از این علائم فورا به پزشک اطلاع دهید.
شستشوی ناحیه تناسلی پسران ختنه نشده
هنگام تمیز کردن یا شستن آلت تناسلی که ختنه نشده باشد سعی کنید پره پوس یا پوست حشفه را نکشید.
چندین ماه یا حتی سال طول می کشد تا پره پوس از آلت تناسلی جدا شود. پس از جدا شدن پره پوس و هنگامیکه کاملا بتوان آن را کشید (اگر نخواهید کودک را ختنه کنید بهتر است زمان آنرا از پزشک کودکتان بپرسید) باید گاهی آن را بکشید و انتهای آلت را که زیر آن قرارگرفته است به آرامی ولی با سرعت از ماده مومی شکل سفید رنگی که بطور طبیعی در این محل تشکیل می شود تمیز کنید.
تکامل سیستم بینایی کودک:
سیستم بینایی در بدو تولد یک سیستم تکامل نیافته است و تکامل آن در طول سال اول زندگی رخ می دهد. از این رو، توجه والدین و پزشکان به مشکلات احتمالی در طول سال اول نقشی بسیار تعیین کننده در تکامل بینایی کودک و جلوگیری از مشکلات ناشی از اختلال در بینایی نظیر مشکلات یادگیری خواهد داشت.
سه ماه اول
نوزادان معمولا قبل از هر چیز “حرکت” را می بینند. نوزادانی که به موقع بدنیا آمده باشند (هفته ?? تا ?? حاملگی) باید بتوانند تغییرات صورت مادر نظیر خنده، اخم، … را در هفته اول بعد از تولد ببینند. در این زمان درک رنگ هنوز کاملا تکامل نیافته و درک عمق نیز در طول سال اول به موازات هماهنگ شدن حرکت چشم ها ایجاد می شود
.
هماهنگی عضلات چشم در نوزادان تازه متولد شده و شیرخواران بسیار ناقص است. چشم نوزادان اغلب به بیرون یا داخل منحرف شده و حرکت چشم ها با هم هماهنگ نیست. این وضعیت استرابیسم یا انحراف چشم خوانده می شود. اگر استرابیسم تا ? یا ? ماهگی خودبخود بر طرف نشود بهتر است نوزاد توسط یک چشم پزشک معاینه شود.
اولین علائم مشکلات چشم و بینایی
در بعضی موارد لازم است نوزاد قبل از ?-? ماهگی مورد معاینه قرار گیرد. این موارد عبارتند از: انحراف شدید چشم ها، عدم حرکت چشم قبل از ? ماهگی، انحراف هر دو چشم به داخل، ثابت ماندن یک چشم در زمان حرکت چشم دیگر و یا تفاوت فاحش بین حرکات دو چشم.
تشخیص زودرس استرابیسم بسیار مهم است زیرا تنبلی چشم یا آمبلیوپی حاصل استرابیسم درمان نشده است. اگر یک چشم کودک نتواند بر اثر استرابیسم خوب ببیند هماهنگی چشم ها بر هم می خورد. همچنین اگر مغز تصویری از یکی از چشم ها دریافت نکند در طول زمان علائم ارسالی از چشم مبتلا را نادیده می گیرد و نهایتاً فرد دچار تنبلی چشم و متعاقب آن کاهش شدید دید می شود.
مشکلات بینایی در نوزادان نارس
تکامل بینایی در نوزادان نارس کمی بیشتر از نوزادانی که به موقع بدنیا آمده باشند طول می کشد. احتمال ایجاد استرابیسم و آمبلیوپی در نوزادانی که قبل از هفته ?? حاملگی بدنیا آمده باشند ??% بیشتر است. هر چه نوزاد زودتر از زمان طبیعی بدنیا بیاید این احتمال افزایش می یابد.
نوزاد باید کاملا به نور روشن (مثلا لامپ) و یا آویز هایی که معمولا بالای سر نوزادان آویزان می کنند توجه کند. اگر در ? ماهگی جسم را جلو چشم نوزاد بگیرید و آن را از یک سمت آهسته به سمت دیگر ببرید و نوزاد قادر به دنبال کردن آن با چشم نباشد بهتر است مورد معاینه قرار گیرد. البته در بعضی موارد تکامل بینایی دیرتر رخ می دهد که به آن تأخیر در تکامل بینایی می گویند.
حرکات نامنظم چشم
اختلالی بنام نیستاگموس ممکن است در نوزادی رخ دهد. در این اختلال چشم ها حرکاتی به چپ و راست، حرکات دورانی و یا حرکات نامنظمی دارند. علت این اختلال ممکن است ضعف بینایی، وجود نقص در مسیر عصبی از چشم به مغز و یا آلبینیسم (کمبود رنگدانه ها) باشد. نیستاگموس ممکن است ارثی هم باشد. نوزادانی که نیستاگموس دارند ممکن است دید طبیعی و یا ضعیف داشته باشند. اگر نیستاگموس تا بعد از ? ماهگی باقی بماند نوزاد باید مورد معاینه قرار گیرد
.
در مجموع باید گفت که ? تا ? ماه اول زندگی زمان بسیار مهمی از نظر تکامل بینایی است و توجه والدین و مراجعه به موقع به چشم پزشک نقش تعیین کننده ای در بینایی کودک خواهد داشت.
? تا ? ماهگی
در این سن نوزاد باید دستش را به طرف اسباب بازی که جلوی او می گیرید دراز کند و یا دستش را به آن بزند. در ابتدا ممکن است دست نوزاد بطور اتفاقی به جسمی که جلویش گرفته اید بخورد ولی در طول زمان با رشد بینایی، درک عمق و درک بیشتر نوزاد این کار ارادی تر می شود.
از ? تا ? ماهگی نوزاد شروع به غلت زدن و احتمالا چهار دست و پا راه رفتن می کند. در این مرحله می توانید یک اسباب بازی را طوری جلو کودک قرار دهید که مجبور باشد برای رسیدن به آن غلت بزند و یا کمی از جای خود جلوتر بیاید. این کار به تقویت بینایی نوزاد کمک می کند
.
بین ? تا ?? ماهگی نوزاد شما ممکن است چهار دست و پا حرکت کند و یا راه برود. سعی کنید به جای راه افتادن زودتر، کودک خود را به حرکت چهار دست و پا تشویق کنید زیرا باعث ایجاد هماهنگی میان حرکات دست و چشم می شود. در این سنین بویژه وقتی کودک روی مبل یا تخت و یا نزدیک پله است باید بسیار مواظب وی بود زیرا دید کودک در این مرحله هنوز فاقد درک عمق کافی است و در نتیجه پستی و بلندی ها را بخوبی درک نمی کند. به عبارت دیگر کودک در این سن متوجه نیست که لبه تخت در جایی تمام می شود و زمین پایین تر از آن قرار گرفته است بنابراین احتمال سقوط کودک از تخت و پله وجود دارد
http://www.pezeshk.us/?p=13720
*************

ایا ارتباطی بین وزن بالای نوزاد در هنگام تولد و بیماری وجود دارد؟

دانشمندان بریتانیایی می گویند شواهدی به دست آورده اند که نشان می دهد بین وزن نوزادان دختر در زمان تولد و احتمال ابتلای آنها به سرطان پستان در بزرگسالی ارتباط وجود دارد.
به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز به نقل از بی بی سی ، براساس این تئوری که به دهه ???? میلادی برمی گردد، نوزادان دختر چنانچه به هنگام تولد، از نظر وزن و قد بزرگ باشند، خطر ابتلا به سرطان پستان در آنها در سنین بزرگسالی به نسبت نوزادان دختری که از نظر جثه کوچکتر هستند، بیشتر است.
اما تاکنون شواهد به دست آمده یکدست نبوده اند.
در تازه ترین تحقیقات انجام شده در این باره، گروهی از پژوهشگران دانشکده بهداشت و پزشکی حاره ای در لندن به امید دستیابی به نتایجی بیشتر، به تحلیل و بررسی مجدد اطلاعاتی که ظرف سی سال گذشته دراین باره بدست آمد، پرداختند.
محققان دریافته اند که در مطالعات انجام شده بر روی اطلاعات بدست آمده درباره جثه نوزادان به هنگام تولد، هماهنگی کاملا واضحی در این باره دیده می شود. این اطلاعات معمولا به هنگام تولد توسط دکتر و یا ماما به ثبت می رسد.
هر نیم کیلو اضافه وزن به هنگام تولد در نوزادان دختر، به میزان هفت درصد خطر ابتلا به سرطان پستان را در این نوزادن در سنین بزرگسالی افزایش می دهد.
به نظر می رسد وزن و اندازه سر کودک به هنگام تولد، شاخص های مورد نظر در این تحقیقات بوده، هر چند که به نظر می رسد قد نوزاد به هنگام تولد، عاملی مهم تر برای پیش بینی میزان خطر در این باره باشد. اما، چرا نوزادانی که به هنگام تولد قد بلند تر هستند بیشتر مستعد ابتلا به سرطان پستان هستند. خوب این موضوع هنوز مشخص نیست.
براساس یک تئوری که در این باره وجود دارد، نوزادی که از نظر اندازه بزرگتر است احتمالا در رحم مادر در معرض استروژن بیشتری قرار دارد. اما تحقیقات بیشتری نیاز است تا بتوان ارتباطی را که در این باره وجود دارد، مشخص کرد.
اطلاعاتی که در تحقیقات اخیر مورد تحلیل و بررسی مجدد قرار گرفت، مربوط به ششصد هزار زن می شود که از این عده تنها حدود ?? هزار نفر به سرطان پستان مبتلا بودند
http://www.pezeshk.us/?p=14206
 

 مطالب مرتبط زیباوب:

_نقش مفید ماساژ در خواب نوزاد و کاهش درد نوزادان

_نقش ترنجبین و شیر خشت در درمان زردی یا یرقان نوزادان و رشد و تغذیه آنها

_روشهای افزایش شیر مادر،تغذیه مادران شیر ده،فایده آغوزبرای نوزاد ،چرانوزاد شیر مادر را نمی خورد؟

_فواید یا مضرات قنداق کردن نوزاد،مراقبت از نوزاد، بند ناف،حمام بردن و تغذیه نوزاد

_دلایل گریه کردن نوزادان و راه های آرام کردن نوزادان،علل خفگی نوزاد،علت بالا آوردن شیر

_مراقبت های ضروری ازنوزادان توسط مادران و برنامه کشوری مراقبت نوزادان

_پاسخ به سئوالاتی درمورد تغذیه با شیر مادر،آیا شیرمادر کافی است؟تغذیه مادر شیرده

_مراقبت از بند ناف نوزاد تازه متولد شده،انتخاب و استفاده از شیردوش برای مادر شیرده،استفاده از پستانک برای کودک

_دکوراسیون مناسب وروشهای جذاب و شاد کردن اتاق کودک و نوزاد

_مهارت برقراری ارتباط با کودک و نوزاد توسط والدین،علل مکیدن انگشت در کودکان

_نقش قصه گویی برای تکامل مغز و رشد خلاقیت کودکان

_روشهای مقابله با سکسکه نوزادان،علل نفخ مادران شیرده،توجه به لبخند نوزادان

 

_صفحه اصلی سایت زیبا وبwww.zibaweb.com