سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نگاهی به اسم او

بسم الله الرحمن الرحیم ولاحول ولا قوه الا بالله العلی العظیم

استرس ها وتنش های روحی در تشدید  سوء هاضمه موثرند

نتایج مطالعات نشان داد که حدود 60 درصد از افرادی که از سوء هاضمه رنج می برند به یک عارضه گوارشی مبتلایند. دکتر ناصر ابراهیمی دریانی متخصص گوارش و کبد در گفت وگو با ایسنا، با بیان این که وجود سوء هاضمه بدون زخم به معنای گاستریت و یا ورم معده نیست، اظهار کرد: عوام هر درد معده ای را به اشتباه ورم معده تلقی می کنند، حال آن که درد معده به همراه نفخ، ترش کردن و حالت تهوع علایم سوءهاضمه ای است نه زخم معده یا اثنی عشر. وی، با بیان این که وجود التهاب در معده در نتیجه آندوسکوپی سوءهاضمه بدون زخم مشاهده نمی شود، افزود: در افراد مبتلا به سوء هاضمه بدون زخم ،حساسیت بیش از حدی نسبت به اسید معده وجود دارد به نحوی که با کمترین میزان اسید، مخاط معده تحریک می شود.این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، با بیان این که گاهی در مبتلایان به سو»هاضمه بدون زخم اختلالات حرکتی در معده هم مشاهده می شود، گفت: دختران جوانی که صبح هنگام با حالت تهوع از خواب برمی خیزند غالبا بدون ابتلا به ورم معده به اختلالات موتیلیتی (حرکتی ) معده مبتلایند.

دکتر ابراهیمی دریانی، ادامه داد: 40 درصد افرادی که از درد ناحیه معده، ترش و نفخ کردن به همراه تهوع رنج می برند فاقد هر گونه زخمی هستند و اثبات گاستریت یا ورم معده صرفا از طریق بافت شناسی است. وی، سوءهاضمه بدون زخم را از شایع ترین علت مراجعه افراد به متخصصان گوارش یاد کرد و افزود: برای کنترل عارضه سوء هاضمه بدون زخم پرهیز از عوامل اذیت کننده و کنترل میزان ترشح اسید معده از طریق مصرف رانی تیدین و امپرازول و درمان حالت تهوع از طریق داروهایی نظیر متوکلوپرامید امکان پذیر است. دکتر ابراهیمی دریانی، استرس ها، آشفتگی ها و تنش های روحی را در تشدید علایم سوء هاضمه بدون زخم موثر برشمرد و افزود: کم نیستند دختران جوانی که در ایام امتحان و کنکور صبح هنگام با حالت تهوع و درد معده از خواب برمی خیزند. وی با بیان این که برای تسکین علایم گوارش (سوء هاضمه) در دوران طفولیت حاصل از تنش های عصبی از داروهای آرام بخش استفاده می شود، گفت: مصرف داروهای ضد افسردگی در بیمارانی با پیش زمینه افسردگی نیز توصیه می شود.


بیماریهای ناحیه مقعد
مرکز گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران


 راهنمایی برای مبتلایان بیماریهای ناحیه مقعدی

 

این راهنما، اطلاعات خوبی در رابطه باعلایم، علل و درمانهای سه بیماری شایع مقعدی تدارک دیده است. همانطور که شما دربارة این بیماریها بیشتر می‏آموزید، شما آمادگی بهتری خواهید یافت تا حالات و شرایط خود را با پزشکتان در میان بگذارید.
بواسیر بواسیر شایعترین بیماری مقعد است. در حقیت، احتمالاً نیمی از افراد تا سن 50 سال، بواسیر را تجربه می‏کنند. بواسیرها وریدهایی در ناحیه مقعدی هستند بهر علتی فشار بیش از حد به پایین راست روده و ناحیه مقعدی وارد شود به طور غیرطبیعی این وریدها متورم می‏شوند. فشار زیادی می‏تواند به علت زور‏زدن برای دفع مدفوع، اکثراً در اثر اسهال مزمن و کمتر بعلت یبوست، حاملگی، پیری یا علل دیگر باشد. بواسیرهای خارجی به صورت توده نرم و متورم یا و تودة سفت در اطراف ناحیه مقعدی ظاهر می‏شوند بواسیرهای داخلی در داخل کانال مقعدی ایجاد می‏شوند. نشانه ها
شایعترین علایم بواسیر شامل خارش و خونریزی، بیرون افتادگی و درد می‏باشند. خونریزی اغلب بدنبال دفع مدفوع اتفاق می‏افتد. بواسیرها ممکن است افتادگی پیدا کنند (به بیرون لغزیدن) و از طریق مقعد بیرون بزنند. درد در طی حرکات روده یا بعد از تحرک بواسیرها اتفاق می‏افتد. در خیلی از موارد علایم در عرض چند روز فروکش  می‏کند. اگر علایم تداوم داشته باشند بهتر است با پزشکتان تماس بگیرید.
پیشگیری و درمان‏های زیادی برای پیشگیری و درمان بواسیر وجود دارد پزشکتان کمک خواهد کرد تا مناسب‏ترین درمان را بر پایه شدت علایم انتخاب کنید.
تغییرات عادات غذایی و نحوه زندگی
بطور منظم بیرون روی را افزایش دهید و با خوردن آب فراوان و خوردن میوه‏ها، سبزیجات، سبوس و حبوبات قوام مدفوع را نرم نگهدارید. تداوم نظم حرکات روده می‏تواند باعث بهبود یا جلوگیری از یبوست و زور‏زدن شود.
درمان در خانه
اگر تحریک ایجاد شده است نشستن داخل وان، تشت آب گرم روزانه چند بار کمک به کاهش تورم خواهد کرد و منطقه گرفتار را تسکین می دهد اینکار بایستی 15-10 دقیقه طول بشکد و در صورتی که بدنبال دفع مدفوع (بیرون روی) باشد، بیشترین اثر را خواهد داشت.
درمان موضعی
بسته به شدت شکایت شما، پزشکتان ممکن است کرم هیدروکورتیزون یا کف آن را برای خلاصی از التهاب و درد توصیه کند. بسیاری از داروهای مربوط به بواسیر بدون نسخه قابل تهیه هستند، یا پزشکتان ممکن است داروی قوی‏تری تجویز کند.
درمان جراحی
در بعضی از موارد، بواسیرها به قدری شدید هستند که احتیاج به جراحی دارند. روش‏های جراحی متعددی وجود دارد. پزشکتان در صورت ضرورت می‏تواند اطلاعات زیادی در این مورد برای شما فراهم کند.
مقعد خارش دار
مقعد خارش‏دار: اشاره به خارش داخل و اطراف مقعد دارد حالتی است که هم بچه ها و هم بزرگسالان را درگیر می‏کند. به طور کلی علایم با بهبود بهداشت شخصی فروکش می‏کند. در موارد شدید ممکن است که بیمار از درمان دارویی سود ببرد.
علل مقعد خارش‏دار: شایعترین علت خارش معقد، بهداشت بد و نامناسب و یا افراط در بهداشت است. سایر علل شامل بواسیر، انگل‏ها بویژه کرمک، عفونت‏های پوستی و واکنش‏های حساسیتی معین می‏باشد (اما به آنها محدود نمی‏شود). از بی غذاها قهوه، چای، کوکاکولا و مرکبات ممکن است با خارش ناحیه مقعد همراه شوند. همچنین البسه تنگ و چسبان می‏توانند با خارش ناحیه مقعد همراه باشند.
درمان خانگی
بهداشت مناسب خیلی مهم است. با احتیاط تمیز کردن ناحیه گرفتار توسط آب صاف و تمیز بدنبال آن مصرف پودر تالک عموماً مؤثر است. پوشیدن لباسهای گشاد (شل) ممکن است علایم را تسکین بخشد. حذف بعضی از غذاها از قبیل مرکبات، قهوه، سودا ممکن است کمک کننده باشد.
درمان دارویی
برای درمان موارد مقاوم خارش مقعدی ممکن است احتیاج به بکارگیری کرمهای موضعی هیدروکورتیزون یا کف‏ها در ناحیه گرفتار داشته باشد. این محصولات می‏توانند در تسکین علایم بسیار مؤثر باشند. پزشکتان درمان مناسبی را توصیه خواهد کرد.
شقاق‏های مقعدی
شقاق‏ها، پارگی‏های کوچک در کانال مقعدی هستند این پارگیها معمولاً در طی عبور مدفوع سفت یا بزرگ بروی بافت مقعدی ایجاد می‏شوند. شقاقهای مقعدی شایع بوده و معمولاً بدون درمان خاصی ترمیم می‏یابند. در بعضی از بیماران، وقتی که شقاق‏ها ترمیم نیابند این حالت مزمن می‏شود.
علایم
بیماران مبتلا، درد را در حین دفع مدفوع تجربه می‏کنند. درد ممکن است بعد از اتمام بیرون روی طول کشیده و سپس تا بیرون روی بعدی فروکش نماید. سایر شکایات می‏توانند شامل خونریزی، خارش و ترشح باشند.
درمان
کار اصلی پزشکتان حذف یا کاهش درد خواهد بود.
درمان خانگی
شل کننده‏های مدفوع کمک به کم کردن درد خواهند کرد و نشستن در وان آب گرم یا بکار بردن حوله‏های گرم در منطقه گرفتار ناراحتی را آرام خواهند نمود.
درمان دارویی
کرم‏ها، کف‏ها، پمادها یا شیاف‏ها ممکن است در کاهش درد مفید باشند و منطقه گرفتار را لغزنده کنند. خیلی از این محصولات بدون نسخه قابل دسترس هستند یا پزشکتان ممکن است داروی قوی‏تری تجویز کند.
جاده سلامتی
بسیاری از بیماری‏های ناحیه مقعد، براحتی قابل درمان هستند، در صورتی که بیماری شما، با سایر اختلالات پزشکی همراه است، همیشه بهتر است در صورت تداوم علائم، با پزشکتان تماس بگیرید.


 مصاحبه سلامت نیوز با دکتر پیمان ادیبی متخصص بیماری های گوارشی و کبدی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

 1- علت بروز بیماری های عملکردی دستگاه گوارش چیست؟و چه علائمی دارد؟

- عادات غذایی و نحوه تغذیه افراد تاثیر شگرفی در بروز بیماری های عملکردی دستگاه گوارش دارد به گونه ای که مصرف غذاهای پرچربی و ادویه جات باعث تشدید این بیماری ها می شود تا جایی که نوعی حساسیت به انواع خاصی از غذا در بیماران مشاهده می شود که به این بیماران تیپ حساسیت آلرژیک می گویند.

تند وکند شدن حرکات دستگاه گوارش ، اختلال در معده ،مری و اثنی عشر (حس احشاء) و اختلال در تطابق اعضای گوارش با موادی که وارد آنها می شود از علائم بیماری های عملکردی گوارشی است که به صورت درد سر دل یا کل شکم ، دل پیچه ، اسهال یا سر و صدای شکم در افراد بروز می کند . علائم این نوع بیماری های آزار دهنده است و این در حالی است که بیماریهای عملکردی دستگاه گوارش هیچگاه به سرطان و بیماریهای بدخیم تبدیل نمی شود .

 2- چه عواملی باعث تشدید بیماری های عملکردی دستگاه گوارش می شود؟

- نقش و تاثیر عوامل روحی و اختلالات روانپزشکی در بیماری های عملکردی روده غیر قابل انکار است و این در حالی است که پزشکان دستگاه گوارش افراد را آینه تمام نمایی از وضعیت روحی آنها دانسته اند ،مثلا یک اتفاق استرس زا در زندگی افراد باعث اختلال در دستگاه گوارش افراد می شود بنابراین هرگاه علائم بیماری در افراد مبتلا به بیماری های عملکردی دستگاه گوارش طول بکشد یا بدن آنها به داروها خوب جواب ندهد، مراجعه به مشاوره و روانپزشک الزامی است.

 3- در حال حاضر از چه روشی برای درمان این بیماران استفاده می شود ؟

-   با توجه به اینکه بیماری های عملکردی دستگاه گوارش یک بیماری مزمن است لذا داروهای ضد افسردگی را بخاطر وجود اثرات ضد درد قوی برای این بیماران تجویز می شود که با مصرف سه الی شش ماه بصورت مداوم باعث کم شدن کاهش علائم بیماری های عملکردی دستگاه گوارش در بیماران می شود و این در صورتیکه نباید به بیماران گفته شود که داروهای ضد افسردگی مصرف کنند زیرا تاثیر نامطلوبی روحیه بیماران می گذارد .

از آنجائیکه بسیاری از پزشکان بیماران خویش را نسبت به بیماری خود توجیه نمی کنند لذا بیماران با تظاهرات مختلفی به پزشک مراجعه می کنند که جز بار مالی چیز دیگری ندارد.


4- آیا درمان قطعی برای این بیماران وجود دارد؟

-   با توجه به اینکه بیماری های عملکردی دستگاه گوارش بار عمده ای را از نظر مالی و درمانی به نظام سلامتی کشور وارد می سازد لذا در حال حاضر انتظار ریشه کنی و بهبودی مادام العمر این بیماری از سوی پزشکان رد شده است.

علائم بیماری های عملکردی دستگاه گوارش عمدتا مبهم است و تعیین محل ضایعه در دستگاه گوارش و معاینه بالینی آن براحتی برای پزشکان امکان پذیر نیست و از سوی دیگر انجام تمام آزمایشات و تصویر برداری ها و روش های آندوسکوپی برای تمام بیماران بسیار زیاد ، هزینه بر ، وقت گیر و غیر ممکن است لذا همکاری بین پزشک و بیمار مراقبت هوشمندانه ، دقیق و پیگیری نقش عمده ای در درمان بیماریهای عملکردی روده دارد.

هم اکنون افزایش تحرک روزانه ، مصرف مایعات به اندازه کافی ، کم کردن مصرف تنقلات از جمله چای و اصلاح مهارت های زندگی که رابطه مستقیمی با اختلالات روحی در افراد دارد می تواند تا حدود زیادی از بروز و شیوع بیماری کاست.

 5- لطفا در خصوص بیماری سوء هاضمه بدون زخم که یکی از شایع ترین بیماری های عملکردی دستگاه گوارش است توضیح بفرمائید ؟

- بیماران مبتلا به بیماری سوء هاضمه بدون زخم بعد از مصرف غذا در ناحیه سردل یعنی در ناحیه پائین تر از جناغ سینه یا بالاتر از ناف تورم می کند یا احساس درد شدید یا حاد در چند ساعت می کند که عمدتا با بررسی های آندوسکوپی ، رادیولوژیک و سونوگرافیک نمی توان زخم یا بیماری صفرا را زخم کرد .

 6- بیماری روده تحریک پذیر بعنوان دومین بیماری شایع بیماریهای عملکردی دستگاه گوارش با چه علامتی در بیماران مبتلا بروز می کند ؟

- بیماران مبتلا به روده تحریک پذیر بعد از صرف غذا در سرتاسر شکم احساس نفخ شکم و سرو صدای شکم می کند که دل پیچه ، دردهای پراکنده در اطراف شکم و اختلال در اجابت مزاج بصورت اسهال یا یبوست و یا بصورت متناوب بین دو حالت ذکر شده است . عدم تحمل بیماران مبتلا به روده تحریک پذیر نسبت به شیر یا فراوردهای لبنی از علت های شایع این بیماری در کشور است و این در حالی است که حدود یک سوم از جامعه با مصرف لبنیات به خصوص شیر دچار علائم مشابه روده تحریک پذیر می شود.

7- روش های درمان بیماری روده تحریک پدذیر چیست؟

-   بیماران مبتلا به این بیماری با ترک کوتاه مدت از لبنیات بالاخص مصرف شیر ، جوشاندن شیر ، اضافه کردن مواد شیرین مانند خرما ، عسل ، کاکائو ، موز و شکر به شیر که مقدار لاکتوز را در شیر کاهش می دهد و مصرف ماست کم چربی که حداقل دو روز از تهیه آن گذشته باشد باعث درمان این بیماری می شود.